Det ser ut til at du befinner deg i <country>

Gå til siden for ditt TENA-marked for lokal informasjon.

Knipeøvelser, bekkenbunnstrening og behandling


Det finnes mange forskjellige behandlinger tilgjengelig, men du kan også gjøre øvelser og trene for å redusere noen av problemene.

Person gjør pilates med føttene på en pilatesball.


Bekkenbunnstrening

Bekkenbunnstrening bidrar til å styrke støttemuskulaturen rundt uretra og blæren. Ved å gjøre gjentakende knipeøvelser bygger du tonus og styrke for støttemuskulaturen rundt uretra og blæren, som må holdes stramme for å forhindre urinlekkasje.
 
Bekkenbunnstrening​​​​​​​​​​ betyr at du trener deg selv til å få bedre kontroll på blæren ved å loggføre og holde øye med tiden mellom hvert toalettbesøk. Hvis du drikker én og en halv liter om dagen, er det normalt å gå på toalettet opptil 8 ganger. Hvis du må gå oftere enn det, kan du dra fordel av bekkenbunnstrening.
 
Bekkenbunnstrening involverer å bli klar over inkontinensmønstre, og skape nye vaner for tømming av blæren. Dette betyr å unngå ‘for sikkerhets skyld’-besøk til toalettet, i tillegg til hasteturer i siste øyeblikk. Når du trener, forbedrer du blærens evne til å holde på større mengder urin, og tiden mellom toalettbesøkene forlenges. Å distrahere deg selv og knipe bekkenbunnsmusklene, istedenfor å løpe til toalettet med en gang du føler trang, er nyttige metoder for å gjøre dette. Å planlegge toalettbesøk og føre blæredagbok kan også hjelpe. På denne måten kan du gradvis forlenge tiden mellom toalettbesøkene, og gjenvinne kontrollen over blæren.
 
Atferdsendring betyr at du tilpasser livsstilen din for å redusere, forhindre eller behandle urinlekkasje. Eksempler på dette er å sørge for at du ikke drikker for mye eller for lite væske i løpet av dagen, og at du unngår drikke som kan irritere blæren, som kaffe og energidrikk. Du kan også sette sammen et treningsopplegg og endre spisevaner for å gå ned i vekt, noe som noen ganger hjelper på urinlekkasje. En annen atferdsendring kan være å sørge for at du har sunne toalettvaner.
 
I tillegg til bekkenbunnstrening, finnes det noen andre behandlingsalternativer. Biofeedback er en metode for å samle og måle informasjon, for eksempel ved bruk av sensorer og dataovervåkning under trening av bekkenbunnen, for å se om de rette musklene trekkes sammen. En annen tilnærming er å bruke et apparat for vaginal støtte, for å støtte uretra, blæren, vagina, livmoren og endetarmen. Et annet potensielt behandlingsalternativ er injeksjon av et volumøkende middel rundt uretra for å tilføre støttende volum, eller forskjellige typer kirurgi.
 
Og sist, men ikke minst, kan våre inkontinensprodukter selvfølgelig brukes for å kontrollere og håndtere utfordringene du opplever.
 
Les mer på TENA-nettstedet som passer deg best.
 

TENA Lady

For kvinner som opplever urinlekkasje.
Mørkhåret kvinne som smiler til kameraet

TENA Men

For menn som opplever urinlekkasje.
Middelaldrende mann med skjegg smiler til kameraet

HELSEPERSONELL

For helsepersonell som tar seg av enkeltpersoner med inkontinens.
Sykepleier og eldre kvinne nyter hverandres selskap

PÅRØRENDE

For deg som pleier et familiemedlem med inkontinens.
Eldre kvinne og hennes yngre slektning nyter hverandres selskap

BARN

For foreldre som pleier barn med inkontinens.
En 4 år gammel jente ser ut i verden med undring og nysgjerrighet

What are cookies?

Lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet.