Tre løsninger for optimalisering av kontinenspleien

    Med de kommende utfordringene i helsesektoren, er det nødvendig å ta i bruk ny teknologi og å optimalisere dagens pleierutiner – intervju med Axel Nordberg, PhD, Essitys globale direktør for digitale løsninger

    Axel er ansvarlig for innovasjon og kommersialisering av digitale løsninger for inkontinens i Essity. I dette intervjuet forteller Axel om tre TENA-innovasjoner som er utviklet for å møte morgendagens utfordringer i helsesektoren: TENA SmartCare Change Indicator, TENA SmartCare Identifi og TENA Solutions.

    TENA SmartCare™ Change Indicator

    Mindre inngripende og mindre forstyrrelser. Mer verdighet og privatliv.

    S: Hva er TENA SmartCare Change Indicator ?

    TENA SmartCare Change Indicator (skiftindikator) er en revolusjonerende løsning for å optimalisere inkontinenspleie. Den er tilgjengelig både for pårørende som hjelper noen i en hjemmesituasjon, og for helsepersonell på sykehjem. 

    Det er et brukervennlig system der du plasserer en sensor på utsiden av det absorberende produktet. Sensoren sender et varsel til en app på en smarttelefon for å gi beskjed til pleieren om at produktet må skiftes. Så flyttes sensoren til det neste produktet. Den er altså fullstendig gjenbrukbar; vi skaper ikke daglig elektronisk avfall.

    S: Hva er fordelene med TENA SmartCare Change Indicator?

    Fordelene med denne løsningen er mange. For brukeren som får pleie av pårørende hjemme betyr det omsorg med mer verdighet. For eksempel mindre inngripen og mindre forstyrrelser under nattesøvn. På et sykehjem vil beboeren ha mindre sjanse for å sitte for lenge med et fuktig produkt - og dermed unngå lekkasje og ubehag. 

    Og hvis du ser på det ut i fra omsorgsgiverens perspektiv - får den pårørende tryggheten av god omsorg, og kan enkelt planlegge andre oppgaver, vel vitende om at familiemedlemmet er i gode hender. For helsepersonell vil det å vite når et produkt skal skiftes hjelpe dem med å bruke de rette produktene på det rette tidspunktet, i tillegg til å bruke tiden der den er mest verdifull. 

    Og så klart, fra perspektivet til den som betaler, har løsningen potensialet til å redusere den helhetlige kostnaden til inkontinenspleie.

    S: Hvordan gir TENA SmartCare Change Indicator fordeler for miljøet?

    Alle disse fordelene er gunstige for miljøet og har en effekt på samfunnet i sin helhet, fordi når du bruker tiden din på den riktige aktiviteten skaper du verdi. Bruk av produktene på riktig måte, og på det riktige tidspunktet, bidrar også til å redusere det samlede forbruket, noe som senker karbonfotavtrykket vårt.

    Et TENA absorberende bleietruseprodukt med en TENA SmartCare Skiftindikator. Bak står en datamaskin og mobile enheter som viser et TENA SmartCare-dashboard.

    Kan TENA SmartCare Change Indicator passe på ditt sykehjem?

    Kontakt oss gjerne, så kan vi presentere løsningen og muligheten nærmere på ditt sykehjem.

    TENA SmartCare Identifi™

    For bedre planlegging og mer individuell inkontinenspleie.

    S: Hva er TENA SmartCare Identifi™?

    TENA SmartCare Identifi  er et digitalt verktøy som kartlegger vannlatningsmønsteret over 72 timer via en logger festet på en TENA SensorWear-bleie.  Kartleggingsrapporten  som genereres, danner grunnlag for en individuell pleieplan for pasient, inkludert riktig tid for toalettbesøk, beste tid for skift, og valg av riktig produkt og absorpsjonsnivå.

    S: Hvordan fungerer TENA Identifi i praksis?

    1. I løpet av kartleggingsperioden på 72 timer blir TENA Identifi Sensor Wear brukt i stedet for standard absorberende produkter. 
    2. Disse engangsproduktene måler vannlatningsmønsteret ved bruk av trådlignende sensorer som er innebygd i det absorberende produktet vekk fra beboerens hud. 
    3. En lydløs TENA Identifi-logger registrerer vannlatningene, og den gjenbrukbare loggeren kan enkelt tas av og festes til det nye Sensor Wear-produktet. 
    4. Informasjonen overføres til en sikker nettportal og konverteres til en kartleggingsrapport. 
    5. Kartleggingen er konfidensiell og ikke-forstyrrende, og beboerens personvern blir fullstendig ivaretatt.
     
    Før kartleggingen starter, legger man inn nåværende kontinensstatus på beboeren i webportalen. Etter kartleggingen, analyseres kartleggingsrapporten og man setter opp en individuell pleieplan basert på innsikten fra rapporten. 
     
    Endringene man har gjort legges så inn i webportalen. Det genereres deretter en evalueringsrapport som viser konkrete og målbare besparelser på tidsbruk, miljøbelastning og totalkostnad, samt endring i antall lekkasjer, toalettbesøk og uforstyrret søvn per pasient og/eller sykehjemmet/kommune. 

    S: Hvordan har denne løsningen blitt mottatt av sykehjem?

    TENA Identifi er velprøvd i mange land over flere år, og har blitt svært godt mottatt på mange sykehjem. Resultatene man oppnår er blant annet færre lekkasjer, mindre tid brukt på skift og håndtering av lekkasjer, bedre komfort for beboeren, frigitt tid for helsepersonell til å gjennomføre andre omsorgsoppgaver, bedre totaløkonomi og mindre miljøbelasatning. 

    S: Hvordan reduserer TENA Identifi avfall?

    Vi har i flere tilfeller sett at TENA Identifi reduserer avfall. I forskjellige land der tallet er ganske likt, ser vi opptil 35 % avfallsreduksjon. Det kommer i hovedsak fra mer optimal bruk av produktene, ved å skifte produkt på riktig tidspunkt, og ved å bruke de riktige produktene. I tillegg til dette, bidrar færre lekkasjer til at det blir mindre skift av klær/sengetøy, som igjen er positivt for miljøet.

    Nærbilde av et TENA Identifi absorberende bleietruseprodukt med innebygde sensorer, brukt av en modell

    Kan TENA SmartCare Identifi™ gi verdi til ditt sykehjem?

    Vi tar gjerne kontakt for en nærmere gjennomgang av løsningen og forklare hvordan TENA SmartCare Identifi kan optimalisere kontinenspleien på ditt sykehjem.

    TENA Solutions - manuell kartlegging og tett oppfølging av din TENA-kontaktperson

    TENA Solution er vårt verktøy for å gjennomføre manuell kartlegging samt sette opp en invdividuell pleieplan per pasient i samarbeid med sykehjemmet. Endringene bidrar til målbare forbedringer på blant annet tidsbruk, økonomi, miljø og komfort. 

    S: Hva er TENA Solutions?

    TENA Solutions er en effektiv måte å samarbeide med sykehjem på. Den har som mål å finne smertepunkter, og implementere målbare forbedringer. Tilbudet inkluderer manuell kartlegging av beboerene, veilede i rutiner for beste praksis, samt bidra med verktøy og opplæring. 

    Målet er å levere langsiktige effekter på sykehjemmene.

    Vi har svært gode resultater på dette fra sykehjem som har gjennomført dette i Norge. 

    S: Hvordan forbedrer TENA Solutions beboernes livskvalitet og komfort?

    TENA Solutions forbedrer beboerens komfort, i hovedsak ved å gjøre noe med de identifiserte smertepunktene. Én viktig faktor er å gjøre det sammen med sykehjemmet. Hvis vi gjør det, og hvis vi forbedrer pleierutinene, ser vi færre lekkasjer. Og færre lekkasjer er ikke bare bra for beboeren, men også for personalet, som ikke trenger å skifte sengetøy, ikke trenger å gjøre rent, osv. Og vi vet også at beboerne vil oppleve bedre hudhelse og mer verdighet. 

    S: Hvordan forbedrer TENA Solutions arbeidsmiljøet?

    Når man implementerer de beste pleierutinene er det enklere å vite hva man skal gjøre, på riktig tidspunkt. Du får tips og veiledning fra en TENA-representant, og du vil kunne se effekten av endringene som gjennomføres. Hvis du ikke trenger å skifte sengetøy like ofte, eller ikke har like mye klesvask, ser du også at huden til beboerne blir bedre. Det gir deg en god følelse – du leverer ekstraverdi.

    S: Hvordan forbedrer TENA Solutions totaløkonomien?

    TENA Solutions forbedrer totaløkonomien generelt med alle resultatene som vi ser fra løsningen. Men det er også færre lekkasjer, mindre skift av sengetøy, mer riktig bruk av tid for helsepersonell og mer riktig bruk av produktene.

    S: Hvordan er TENA Solutions bedre for miljøet?

    TENA Solutions er bra for miljøet på mange måter. La oss ta to eksempler. Riktig bruk av produktene betyr at vi ofte kan ha lavere absorpsjon, tynnere produkter, mindre råmaterialer, mindre transport, færre sengetøysskift, mindre klesvask, mindre energiforbruk og mindre bruk av vann. Det ser kanskje ut som små bidrag her og der, men når vi legger alt sammen blir det vesentlige tall.

    S: Hvordan fungerer TENA Solutions sammen med TENA Identifi?

    TENA Solutions, TENA SmartCare Identifi og TENA SmartCare Change Indicator passer perfekt sammen. 

    • Med TENA Solutions får du opplæring, verktøy og råd og veiledning for å optimalisere pleierutinene på sykehjemmet. 
    • Med TENA Identifi får du en individuell pleieplan basert på den individuelle 72 timers kartleggingen, for å ytterligere tilpasse og optimalisere toalettrutinene og valg av riktig produkt. 
    • Med TENA SmartCare får du en brukervennlig og intuitiv digital løsning som forteller helsepersonell om når produktet skal skiftes.

    En sykepleier og en sykehjemsadministrator ser på et TENA Identifi-dashbord på en dataskjerm.

    Ser du nytten av TENA Solutions på ditt sykehjem?

    Vi kommer gjerne til ditt sykehjem for å gjennomgå TENA Solutions og vise hvordan dette kan bidra positivt til ditt sykehjem.

    Ønsker du å vite mer om våre løsninger?

    Vi kommer gjerne til ditt sykehjem for å fortelle mer om hvordan vi sammen med dere kan bidra til optimal inkontinenspleie. 

    Ja, kontakt meg.
    Ønsker du å vite mer om våre løsninger?